САП
Закон

В Раді зареєстрували законопроект про посилення самостійності САП: коментар керівника Центру протидії корупції

Нещодавно Кабінет Міністрів України зареєстрував у Верховній Раді України проєкт закону «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та інших законодавчих актів України щодо посилення самостійності Спеціалізованої антикорупційної прокуратури».

Як інформує представник уряду в парламенті Тарас Мельничук, проєктом закону пропонується внести зміни до кількох законів, зокрема до Кримінального процесуального кодексу України щодо визначення повноважень керівника САП як керівника органу прокуратури (для прокурорів САП) та до закону «Про державну таємницю» в частині включення заступника генерального прокурора — керівника САП до переліку осіб, яким надається доступ до державної таємниці всіх ступенів секретності.

Автори законопроєкту наголошували на тому, що метою майбутнього закону є удосконалення правових засад діяльності САП, зокрема в частині посилення її самостійності та організаційної незалежності.

Але як пояснив керівник Центру протидії корупції Віталій Шабунін, — у законопроекті щодо посилення самостійності САП «забули» врахувати деякі важливі моменти.

Законопроектом №10060, зокрема, передбачається:

  • надання керівнику САП доступу до державної таємниці усіх ступенів секретності;
  • надання повноважень керівнику САП самостійно визначати структуру, штат та організацію діяльності САП;
  • зміна процедури конкурсного відбору для призначення на адміністративну посаду в САП та на посаду прокурорів;
  • зміна вимог до членів конкурсної комісії; визначення механізму підзвітності керівництва САП та проведення періодичного аудиту діяльності САП із залученням міжнародних експертів;

Попри це, законопроект не вирішує усіх потреб для посилення незалежності САП, зазначає Шабунін.

Так, хоча САП має отримати статус окремої від Офісу генпрокурора юридичної особи, однак урядовий проект не вирішує питання процесуальної незалежності САП.

Керівник САП фактично не отримує права підписувати запити про екстрадицію осіб, які переховуються за кордоном — хоча такі зміни передбачені до закону про прокуратуру, але практична реалізація їх не можлива без змін до статті 575 КПК.

«Останні, як ви здогадалися, уряд і ОП вписати в законопроект «забули». Тож уряд пропонує надати САП право на екстрадицію виключно на папері і унеможливити його практиці», — зауважує Шабунін.

Також не вписані можливості САП ініціювати кримінальні провадження щодо народних депутатів та надавати дозволи на негласні слідчі дії і обшуки стосовно нардепів.

Крім того, законопроект не передбачає створення в САП підрозділу внутрішнього контролю, який мав би проводити розслідування.

Раніше керівник САП Олександр Клименко вже зазначав, що САП має пройти реальну реформу та стати незалежною юридичною особою, аби зменшити вплив людського та політичного чинників на роботу органу. Зокрема підзвітність Офісу генпрокурора він вважає одним із факторів, який сприяє витоку інформації про слідчі дії прокурорів.

📗 t.me/dilova_odesa
📘 facebook.com/BusinessOdessa
📙 dilova.com.ua

Консультация специалиста

Календар

Май 2024
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Вс
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031